Tankar..om..mat!

Jag tittade på "Toppform" och "Matakuten" nyss. Jag visste visserligen redan att skolmaten kanske inte är den bästa maten men att kattmat innehåller 10 gånger så mycket järn och D-vitamin än skolmat (Jag tror de tog köttbullar och poatis som exempel). Det är fruktansvärt. Jag blir nu påmind om detta och framöver kommer jag troligtvis gå in i "eko-trans" igen. Allt ska vara ekologiskt och närodlat!! Inget halvfabrikat och skräp. Tänk hur stor del av oss människor som äter bedrövligt..de folk kallar mat är så långt från mat det kan bli!! Ni läsare som nu drar en djup suck och tycker att jag bara är en av de som går på eller dras med i mediahysterin har fel!! Jag är inte inne på någon diet eller skit utan förespråkar bra mat..inte för att gå ner i vikt eller bla bla bla utan för att jag ska fungera som människa och inte drabbas av trötthet (mycket mycket vanligt), koncentrationssvårigheter eller andra störningar och sjukdomar. Jag tror väldigt många underskattar kostens och motionens betydelse för oss människor. Tänk hur mycket bättre samhället, framför allt individen, skulle må om vi såg till att få vår dos motion och bra mat var dag!! Tänk!! 

Men det är inte så lätt att nu veta vad som är bra mat. Jag är väldigt kräsen och kritisk när jag handlar. Det ska tjänas pengar hit och dit..hur mycket tänker företagen som "kellogs", "kalles kaviar", "arla", "skogaholm", axa" osv..på oss konsumenter?? Jag förstår att vi äter mindre bra mat för företagen är så skickliga på att locka. Ta till exempel omega 3 som är livsnödvändigt. Hur många fiskar i en butik innehåller omega 3? Inte laxen i alla fall eftersom den är odlad...och allt handlar om pengar, pengar, pengar. När jag sedan sa till pappa att Sveriges insjöfisk borde vara bra kontrade han "Den innehåller ju massa gifter som kvicksilver"..vart är vi på väg?? Vad ska vi äta då??  Allt ska massproduceras..så snabbt och så mycket som möjligt. Tänk om det är så at vi är för många på jorden som kan dela på allt bra så det måste konstlas fram massa skit?   

Barn och ungdomars motionsvanor ska jag inte ens skriva om här. Hur många bleka, sunkiga, dataspelsberoende stöter vi inte på varje dag? 

Nu ska jag sluta för allt går bara runt och runt i en cirkel och säger jag det, säger någon annan så och en tredje så. 

Godnatt.. 

Kram matte!




  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0